Het idee voor EPIQ is ontstaan uit een initiatief van Groningers. In de afgelopen vijf jaar is dit Toukomst- project binnen het Nationaal Programma Groningen uitgegroeid tot een concreet plan om een museum op te richten dat een kenniscentrum en belevingswereld ineen is. Een museum waar persoonlijke verhalen samen komen met maatschappelijke vraagstukken.
Kwartiermakers: Willy van der Schuit en Eddy de Jonge
Bestuur: Koen Schuiling, Marjo van Bergen en Ineke Noordhoff
Initiatiefnemers: Joke Scholten, Thea van der Laan en Roelien de Jong